Blåbär

10 realistiska tips för sundare 2016

Innan du ångrar det där löftet du avgav för ett par dar sen – här kommer räddningen

Så där stod du med glaset i handen i sällskap med goda vänner, drogs med i den allmänna euforin och kände att ‘Nej nu jäklar, i år ska det bli ändring på det här’. Tolvslaget hade precis passerats, ett nytt år stod för dörren och det är aldrig för sent att skärpa till sig.

Men vi vill ju inte att det blir som det kan bli ibland, att man tar sig vatten över huvudet och det slutar med spruckna drömmar och en sårad självkänsla. För om du verkligen vill börja leva lite hälsosammare är det bara du själv som kan stå i vägen.

Jag är verkligen ingen renlevnadsmänniska. Jag rör mig på tok för lite och jag gillar alldeles för mycket ohälsosam mat. Men det går att bli lite bättre, små steg i taget och utan att köra i diket.

Det vanligaste felet är att man vill göra allt på en gång. Äta bättre, sluta röka, börja springa, läsa en massa böcker och skicka handskrivna brev till alla man har på sin friendslist.

Skit i det. Gör lite åt gången. Babysteps. Det är då du kommer stå med ett leende på nästa nyårsafton och längta efter den obligatoriska genomgången av tidigare lagda löften.

1. Skippa godis, läsk och snacks mitt i veckan
Det här är ju egentligen självklart. Ät inte snask i veckan. Det handlar inte om nån romantiserad syn på lördagsgodisets helbrägdagörande effekt utan helt enkelt världens enklaste sätt att undvika tonvis med helt onödiga kalorier. Om du har barn som blir förbannade på bristen av chips en onsdag så är det läge för ett samtal om kosthållning.

2. Rensa ur kylen och skafferiet
Vill du börja äta nyttigare är det liksom inte så bra att ha en massa skräp kvar som garanterat kommer fresta dig framöver. Men bli inte idiot-ambitiös och släng majonnäs, oliver, gott kött, tacosås och bröd. Det där behöver inte alls vara dålig mat – tvärtom. Vad som däremot ska bort är glass, chips, snacks, godis, dålig choklad, chokladsås och liknande.
Du kommer att hamna i ett ‘Borde jag egentligen inte bara konsumera det här istället för att kasta det’-dilemma. Ge bort det till grannen då. Hon kommer förstå.

3. Håll inte på med nån jävla detox
Grönt te är nyttigt, det är fräscht med citronvatten innan frukost på morgonen och antioxidanter är bevisligen bra för kroppen. Men gå inte på vansinnet att du med hjälp av svindyra kosttillskott, svåra pulver från exotiska plantor och nåt algavkok kan rensa kroppen från gifter som lagrats i dina celler.
Dina celler lagrar inte gifter. Juicer renar inte kroppen – det gör levern och njurarna. Du rensar inte något på en veckas juicedrickande.
Den känsla av välbefinnande som många upplever handlar istället om att de får en nystart, en massa näringsämnen och inte stoppar i sig skit. Så det är mer en fråga om en tillfällig hälsosamhet. Hur smart är det egentligen?

4. Det finns inga snabba lösningar
‘Kolla – jag äter INGA kolhydrater och häller i mig grädde för att bli mätt och jag formligen rasar i vikt plus att jag är så pigg, pigg, pigg’.
Ursäkta om jag simplifierar det här, men lite samma effekt uppnås även av heroin. Bara för att du går ner i vikt betyder det inte att din kropp mår bra av det. Bara för att du är pigg just nu betyder det inte att du får betala priset om ett år.
Det finns inga snabba lösningar.
Det finns inga snabba lösningar!
Sluta äta skit, rör på dig och ät en varierad kost så kommer du må bättre och bli en sundare människa. Svårare än så är det inte.

5. Nyttja tekniken
Köp en stegräknare, ladda ner RunKeeper, investera i en Fitbit, gå all in på en GPS-klocka. För så fort det blir mätbart så blir det också möjligt att omvandla till positiv känsla. ‘Satan i gatan, jag gick 12.000 steg idag!’ blir lätt ‘I morgon kanske man ska ta en omväg hem och gå 1.000 extra’. Eller ‘Hoppsan, där joggade jag 5 km för första gången på ett decennium’ som utan man vet ordet av byts till ‘Jag har sprungit en mil, jag är fanimej oövervinnerlig’.
Bli inte överpretentiös och försök logga varenda sak du petar i dig. Det verkar kul till att börja med men är ett heltidsjobb som bara får dig deprimerad eftersom du kommer ge upp det.
Babysteps för tusan.

6. Ät en bra frukost
Inte nog med att det är det viktigaste målet på dagen och yada-yada-yada. Helt seriöst, utan frukost i kroppen funkar man inte. Folk som ska vara tuffa och köra med ‘Jag behöver bara kaffe och cigg till frukost’ har seriösa hävdelsebehov medelst självpåtaget martyrskap (samma personer som översaltar sin mat för ‘det är så JÄVLA gott med salt’ fast de inte tycker det) och ska helt enkelt ignoreras.
Har du ingen aptit på morgonen? Men så gör i ordning frukost och ta med dig till jobbet. Ät efter en timme. Ät under morgonmötet. Ät på tunnelbanan. Vad fan, alla sitter ändå och kollar hela tiden i sina iPhones så ingen lär störa sig på dig (det gäller tyvärr även under morgonmötet).
En bra frukost är inte Gunde Light. Det kan så klart vara gröt och får gärna vara gröt. Men det måste inte vara chiapudding, hemodlade alfaalfa-groddar och trist fnas. Tänk istället en bra bas (kefir, gröt, fil, youghurt eller liknande) med topping (bär, frukt, nötter) tillsammans med en glädjande smörgås (gott bröd, lite smör, en bit god ost och paprika) och om man sen orkar en morot, ett äpple eller något liknande.
Jag är rädd att folk slarvar med frukosten för att den lätt blir så oerhört storslagen när den framställs i media. Släpp den ångestpucken på en gång. Tänk också på vad som går att förbereda dagen innan. Men vi återkommer till just frukosten längre fram.

7. Ät mindre portioner
Ta en liten talrik, lägg på lite mat. Det ser aptitligare ut och du kommer snart att märka att fast du får ta om så blir det mindre mat som du äter upp.
För vi äter för stora portioner idag. Man ska inte lämna matbordet med känslan av att man ska föda en elefantunge inom närmsta kvarten utan en trivsam mättnadskänsla som utlovar fortsatta stordåd under resten av dagen.
Allt större pizzor, dubbla hamburgare, restauranger som utlovar ‘de största portionerna’ – allt är bara ett sätt att locka in dig som konsument men samtidigt ett garanterat sätt att få oss alla feta.
Ät mindre portioner. Så jäkla enkelt.
Plus att du vänjer dig på några dagar när magsäcken dragit ihop sig lite.

8. Våga skippa alkoholen ett par veckor
Kolla, här hade jag utan problem kunnat dragit till med ‘skippa alkoholen en månad’ men hur kul är egentligen det? Det är faktiskt väldigt roligt. Du kommer själv märka efter två veckor hur bra kroppen mår och förmodligen är du tuff nog att direkt lägga på ytterligare två veckor.
Du kommer sova bättre utan den där kvällspilsnern, du kommer vakna piggare utan en efter-maten-jamare och helgerna blir betydligt mycket trevligare.
Till protokollet vill jag att det även tas att jag inte är någon nykterist. Jag har druckit någon form av alkohol varje dag under julen och skäms inte det minsta för det. Men februari blir vit månad. För att jag kan.

9. Ha god frukt hemma
Ni vet det där fruktfatet som alla föräldrar jämt envisades med när man var liten? Några trötta äpplen som garanterat var mjöliga, päron med jobbigt segt skal och tafatt inre, vindruvor som var mjuka och hade jobbiga kärnor och några clementiner som var omöjliga att skala och när man väl fått av allt skal visade sig vara sura.
Alla hade dem.
Hur många åt frukten? Inte en enda.
Därför, ladda upp med ett riktigt bra fruktutbud som du blir ärligt sugen på. Kolla vad som är i säsong (just nu är ju citrusen absolut som bäst så riktigt fina apelsiner gör vem som helst lycklig) och ladda upp ordentligt. Mango kan man låta eftermogna hemma, bananer mättar OCH är gott, svenska äpplen är rena smaksensationerna, physalis är som konfekt, ananas är fantastiskt TV-godis och när man hittat sin favorit-päronsort glömmer man den aldrig.
Lär dig äta några frukter om dagen. Det ger fibrer, vitaminer och glädje. Du känner dig nyttig, din kropp känner sig nyttig och du ser nyttig ut.
Det låte som en sån vedervärdig klyscha från livshatare men faktum är att efter ett tag har man inga problem att skippa wienerbrödet på jobbfikat och istället kasta sig över ett superkrispigt äpple.

10. Gör matlådor
Jag skiter ärligt talat i om du tar med dig stuvade makaroner och falukorv till jobbet bara du tar med dig mat hemifrån. Då slipper du de dyra kaloribomberna som serveras på merparten av landets lunchrestauranger.
En låda för det som ska värmas och en låda för sallad. Eller köp en bentolåda. Man måste inte ha ägg formade som Pikachu eller riskuddar som ser ut som pandor. Däremot så öppnar det för möjligheten att ta med lite varierad kost utan att de blandas samman till en osmaklig röra.
Du kommer få rester hemma. Ta med som lunchlåda.
Du kommer börja laga morgondagens middag kvällen innan för att spara tid. Lägg undan lite direkt till en lunchlåda och ta med senare i veckan.
Rota fram några Tupperwarelådor från frysen och ta med osedda. Har du tur är det en fantastisk boeuf.
Matlådor är den gyllene dörren till landet med bättre ekonomi och hälsosammare leverne.

Du vet att du kan hantera det här va? Känns det lite overkill? Välj ut ett par punkter då och börja med dem. Babysteps god dammit.

Har du egna bra tips? Skriv en kommentar.

  • Mycket bra inlägg 🙂 Har delat!
    Kram Kim

  • Todee

    Helt underbara tips! Alla diettips står mig många gånger upp i halsen. ”Ät dig smal” ”Följ denna diet och du blir smal och vacker” Den bästa dieten är sunt förnuft. Stoppa inte i dig mer än du gör dig av med 🙂

  • Peter

    Och det är okej att äta samma mat om och om. Ingen rynkar på näsan om man äter samma frukost i ett år. Då måste det ju vara okej att äta samma lunch några gånger. Jag brukar se till att laga veckans lunch och middag på söndagar. Tio matlådor, pang. Minskar risken att man inte ”orkar” laga middag och istället köper mat.

    • Helt sant! Du pratar ändå med han som utan problem kan äta makaronipudding fem dagar på en arbetsvecka.

  • Bongo

    Att skippa kolhydrater är förmodligen det enklaste och trevligaste sättet att gå ner i vikt, absolut ingenting fel i det.

    • Mattias Persson

      Det där är väldigt individuellt. Jag blir helt orkeslös och långsam i knoppen när jag skippar kolhydrater. Att göra enkla huvudräkningar tar en halvtimma.

      För mig är det absolut trevligaste sättet att äta mycket protein, lagom med kolhydrater och fett, samt börja dagen med en långpromenad. Känslan och det goda humöret efter den morgonpromenaden håller i sig under hela dagen.

      • Mattias Persson

        För övrigt så var det ett väldigt bra inlägg med sund inställning och lagom hårda mål. Alltför hårda mål gör att folk ofta slutar helt, vilket är mycket sämre än att vara lagom sund.

        Ett annat tips för att minska portionerna är att börja middagen med att dricka ett glas vatten, samt äta en liten tallrik sallad först.

        Och om man lätt vill få i sig färre kalorier så bör man kolla på vad man dricker. Att byta ut sockerfyllda juicer och läsk mot vatten gör stor skillnad.
        Man kan även ta sig en titt på vilken typ av yoghurt man köper. Det är inte sällan yoghurt innehåller 80-90 kcal, vilket är ungefär dubbla kaloriinnehållet/100g jämfört med till exempel mellanfil, naturell yoghurt…och coca cola.

  • DP

    1. Skippa hela veckan! Ät vettigare godsaker istället för godis.

    2, 3. Vettiga tips.

    4. Idiotiskt resonerat.

    5. Riktigt vettigt.

    6. Helt fel. Det du säger är att folk ska äta precis som de redan gör, dvs yoghurt och mackor till frukost. Beroende på VAD du äter så kommer du att känna om du behöver frukost eller inte för att orka med dagen.

    7. Ja vi äter för mycket, men problemet ligger i vad vi äter, fel mat blockerar vår mättnadskänsla. Kolla runt i din omgivning. Du hittar förmodligen en väldigt stor person som äter minst mat kring bordet. Någon som mår dåligt av sin vikt och både motionerar mycket och halvt bantar. Bantning sänker metabolismen och fungerar därför bara om man gör det någorlunda extremt, vilket har många andra nackdelar.

    8. Vettigt. Går även att tänka på vad man dricker om man inte vill sluta dricka helt.

    9. Nej. Först står du och säger att vi ska äta mindre och sen påstår du att vi ska gå och småäta frukt hela dagarna lång. De flesta vardagsfrukter vi svenskar brukar ha i våra fruktskålar är rena sockerbollar. Knappt fett, knappt protein, lite vitaminer och resten är glukos/fruktos (ca 50/50 fördelat, precis som vanligt strösocker). Fruktos ger dessutom ingen mättnadskänsla alls, men innehåller ungefär lika mycket kalorier som glukos.

    10. Ja matlådor är bra. Men självklart så spelar det roll vad man stoppar i dem! Ett plus med matlådor är att man ser väldigt bra hur mycket man har tagit för sig.

    • Låt mig gissa – du äter inte så mycket kolhydrater överhuvudtaget va? 🙂
      Dina resonemang passar bra in på LCHF-maffian och är självklart inte baserat på någon som helst vetenskap.

      Att resonera med dig kommer att vara lika hopplöst som att få en sten att rulla av sig självt.

      Utesluter man kolhydraterna helt så drabbas delar av kroppen som använder kolhydrater som bränsle. Får de inget bränsle bryts annat ner. På kort sikt går du ner i vikt men på lång sikt påverkas även annat. Bland annat hjärnan behöver kolhydrater för att fungera ordentligt och där finns ju en lustig aspekt som jag ibland brukar påpeka just för folk som helt blint kör kolhydratfri kost.

      Så vi ska inte äta frukt för det finns socker i det? Om man på riktigt tror det är en vettig väg framåt så tänker jag inte ödsla en massa tid på att argumentera kring motsatsen. För det är bland det mest befängda jag hört i hela den här debatten.

      Och slutligen, vill du ha en diskussion kring det här så gömmer du dig inte bakom ett anonymt konto.

      • Jesper
        • Ett undantag bevisar ingen tes. Han gick även från en tillvaro med massa energidrycker (som verkligen försämrar koncentrationsförmågan) till att inte dricka dem längre. Det finns fler aspekter i hans ökade förmåga.
          Men hitta en läkare eller forskare som stöder teorin om att hjärnan inte behöver socker och fått det publicerat i en vetenskaplig tidskrift så kan vi prata vidare.

      • DP

        Ja jag kör lågkolhydratskost, vilket självklart även märks i det jag skriver även om jag inte skyltar med det. Argumenten jag tog upp har dock ingenting med LCHF att göra utan är ren fakta. Kan skriva så mycket mer men vill hålla mig till argument som vem som helst kan förstå. Och jag sa aldrig att man inte ska äta frukt. Jag påpekade att det inte finns någon anledning att proppa i sig det. Däremot visar du att du är oerhört opåläst när du påstår att det inte finns någon vetenskap bakom LCHF och om ditt litta kolhydratssnack. Det är endast en liten del av hjärnans celler som endast kan gå på glukos, resten klarar sig utmärkt utan. Den delen av hjärnan klarar sig självklart även den utmärkt utan att man äter kolhydrater, eftersom kroppen själv producerar glukos vid behov. Så nu när jag förklarat din ”finurliga” lilla klurning så kan du få en att fundera på. Varför ska vi trycka i oss en massa kolhydrater när insulinet både hämmar mättnadshormonet leptin och även ställer om kroppen på att lagra fett (kolhydratsrik kost får oss att börjar förbränna glukos istället för fett, och fettet vi då äter lagras direkt i fettdepåerna).

        Ett tips till dig. Ta och läs på lite istället för att bara lyssna på vad random människor säger. Du blir inte insatt bara för att du läser någonting här och där. Att lära dig se hur allting hänger ihop tar lång tid.

        Angående anonymiteten btw. Vad gör det för skillnad om jag är anonym eller inte? Har väl inte någon som helst påverkan. Sluta kom med en massa struntargument som inte ens har med varken kost eller hälsa att göra.

  • Kommer aldrig hända. Det är klart du går ner i vikt men hur kroppen MÅR av det på lång sikt är en helt annan historia. LCHF är i mina ögon ett rent vansinne.

    • DP

      Om nu det finns en start korrelation mellan fetma och hälsa, hur kommer det sig då att du får för dig att LCHF skulle vara någonting farligt? Innan LCHF blossade upp argumenterade sådana som du för hur det inte fungerade. Tillslut märkte folk att dieten faktiskt fungerar och LCHF blossade upp. Motståndsrörelsen erkände då tillslut att LCHF fungerar. Men… Så kommer det helt tomma argumentet, utan några som helst bevis, att LCHF är skadligt i längden. Helt taget ur luften. Trots faktumet att det verkligen hjälper mot många stora problem, så som viktproblem, acne, diabetes och mycket mera, som alla är mer eller mindre relaterade till de flesta av alla våra stora dödsorsaker. Jag bara undrar, hur kan du vara så säker på att LCHF är farligt när allting pekar åt andra hållet?

  • Niclas Söderlund

    Perfekta tips. Lite som jag lever. ☺
    En stadig frukost och frukt som mellanmål och lunchen är lite lagom stor.
    Skippat alkoholen, inte under julen dock, men annars. Dels så mår man bättre och dels så innehåller det väldigt mycket kalorier.

    Skippa alla metoder som 5:2 och allt vad det heter. Ät lite mindre och oftare och röra på sig det är melodin ☺

  • Niklas

    Är det okej att följa hälften typ men inte alla råd. Det hade varit en bra avslutning annars.

  • Carina

    Följer ett konto på ig där personer skriver om sin typ 1 diabetes och där framgår att en strikt lågkolhydratkost hjälper att hålla jämnare blodsocker och ett lägre intag av insulin.
    Borde väl även vara en bra kost på alla som inte har diabetes. Lägre intag av just snabba kolhydrater som ger jämnare blodsocker minskar sug mellan måltider och det är ju bra om man vill gå ner i vikt eller hålla vikten
    Carina

  • Emma

    Vore kul om du kunde testa göra en helt vegansk bea! Alltså utan ägg och riktigt smör. Hade varit riktigt kul att se om du kan lyckas göra en god. Något jag saknar som vegan