10 realistiska tips för sundare 2016

Innan du ångrar det där löftet du avgav för ett par dar sen – här kommer räddningen

Så där stod du med glaset i handen i sällskap med goda vänner, drogs med i den allmänna euforin och kände att ‘Nej nu jäklar, i år ska det bli ändring på det här’. Tolvslaget hade precis passerats, ett nytt år stod för dörren och det är aldrig för sent att skärpa till sig.

Men vi vill ju inte att det blir som det kan bli ibland, att man tar sig vatten över huvudet och det slutar med spruckna drömmar och en sårad självkänsla. För om du verkligen vill börja leva lite hälsosammare är det bara du själv som kan stå i vägen.

Jag är verkligen ingen renlevnadsmänniska. Jag rör mig på tok för lite och jag gillar alldeles för mycket ohälsosam mat. Men det går att bli lite bättre, små steg i taget och utan att köra i diket.

Det vanligaste felet är att man vill göra allt på en gång. Äta bättre, sluta röka, börja springa, läsa en massa böcker och skicka handskrivna brev till alla man har på sin friendslist.

Skit i det. Gör lite åt gången. Babysteps. Det är då du kommer stå med ett leende på nästa nyårsafton och längta efter den obligatoriska genomgången av tidigare lagda löften.

1. Skippa godis, läsk och snacks mitt i veckan
Det här är ju egentligen självklart. Ät inte snask i veckan. Det handlar inte om nån romantiserad syn på lördagsgodisets helbrägdagörande effekt utan helt enkelt världens enklaste sätt att undvika tonvis med helt onödiga kalorier. Om du har barn som blir förbannade på bristen av chips en onsdag så är det läge för ett samtal om kosthållning.

2. Rensa ur kylen och skafferiet
Vill du börja äta nyttigare är det liksom inte så bra att ha en massa skräp kvar som garanterat kommer fresta dig framöver. Men bli inte idiot-ambitiös och släng majonnäs, oliver, gott kött, tacosås och bröd. Det där behöver inte alls vara dålig mat – tvärtom. Vad som däremot ska bort är glass, chips, snacks, godis, dålig choklad, chokladsås och liknande.
Du kommer att hamna i ett ‘Borde jag egentligen inte bara konsumera det här istället för att kasta det’-dilemma. Ge bort det till grannen då. Hon kommer förstå.

3. Håll inte på med nån jävla detox
Grönt te är nyttigt, det är fräscht med citronvatten innan frukost på morgonen och antioxidanter är bevisligen bra för kroppen. Men gå inte på vansinnet att du med hjälp av svindyra kosttillskott, svåra pulver från exotiska plantor och nåt algavkok kan rensa kroppen från gifter som lagrats i dina celler.
Dina celler lagrar inte gifter. Juicer renar inte kroppen – det gör levern och njurarna. Du rensar inte något på en veckas juicedrickande.
Den känsla av välbefinnande som många upplever handlar istället om att de får en nystart, en massa näringsämnen och inte stoppar i sig skit. Så det är mer en fråga om en tillfällig hälsosamhet. Hur smart är det egentligen?

4. Det finns inga snabba lösningar
‘Kolla – jag äter INGA kolhydrater och häller i mig grädde för att bli mätt och jag formligen rasar i vikt plus att jag är så pigg, pigg, pigg’.
Ursäkta om jag simplifierar det här, men lite samma effekt uppnås även av heroin. Bara för att du går ner i vikt betyder det inte att din kropp mår bra av det. Bara för att du är pigg just nu betyder det inte att du får betala priset om ett år.
Det finns inga snabba lösningar.
Det finns inga snabba lösningar!
Sluta äta skit, rör på dig och ät en varierad kost så kommer du må bättre och bli en sundare människa. Svårare än så är det inte.

5. Nyttja tekniken
Köp en stegräknare, ladda ner RunKeeper, investera i en Fitbit, gå all in på en GPS-klocka. För så fort det blir mätbart så blir det också möjligt att omvandla till positiv känsla. ‘Satan i gatan, jag gick 12.000 steg idag!’ blir lätt ‘I morgon kanske man ska ta en omväg hem och gå 1.000 extra’. Eller ‘Hoppsan, där joggade jag 5 km för första gången på ett decennium’ som utan man vet ordet av byts till ‘Jag har sprungit en mil, jag är fanimej oövervinnerlig’.
Bli inte överpretentiös och försök logga varenda sak du petar i dig. Det verkar kul till att börja med men är ett heltidsjobb som bara får dig deprimerad eftersom du kommer ge upp det.
Babysteps för tusan.

6. Ät en bra frukost
Inte nog med att det är det viktigaste målet på dagen och yada-yada-yada. Helt seriöst, utan frukost i kroppen funkar man inte. Folk som ska vara tuffa och köra med ‘Jag behöver bara kaffe och cigg till frukost’ har seriösa hävdelsebehov medelst självpåtaget martyrskap (samma personer som översaltar sin mat för ‘det är så JÄVLA gott med salt’ fast de inte tycker det) och ska helt enkelt ignoreras.
Har du ingen aptit på morgonen? Men så gör i ordning frukost och ta med dig till jobbet. Ät efter en timme. Ät under morgonmötet. Ät på tunnelbanan. Vad fan, alla sitter ändå och kollar hela tiden i sina iPhones så ingen lär störa sig på dig (det gäller tyvärr även under morgonmötet).
En bra frukost är inte Gunde Light. Det kan så klart vara gröt och får gärna vara gröt. Men det måste inte vara chiapudding, hemodlade alfaalfa-groddar och trist fnas. Tänk istället en bra bas (kefir, gröt, fil, youghurt eller liknande) med topping (bär, frukt, nötter) tillsammans med en glädjande smörgås (gott bröd, lite smör, en bit god ost och paprika) och om man sen orkar en morot, ett äpple eller något liknande.
Jag är rädd att folk slarvar med frukosten för att den lätt blir så oerhört storslagen när den framställs i media. Släpp den ångestpucken på en gång. Tänk också på vad som går att förbereda dagen innan. Men vi återkommer till just frukosten längre fram.

7. Ät mindre portioner
Ta en liten talrik, lägg på lite mat. Det ser aptitligare ut och du kommer snart att märka att fast du får ta om så blir det mindre mat som du äter upp.
För vi äter för stora portioner idag. Man ska inte lämna matbordet med känslan av att man ska föda en elefantunge inom närmsta kvarten utan en trivsam mättnadskänsla som utlovar fortsatta stordåd under resten av dagen.
Allt större pizzor, dubbla hamburgare, restauranger som utlovar ‘de största portionerna’ – allt är bara ett sätt att locka in dig som konsument men samtidigt ett garanterat sätt att få oss alla feta.
Ät mindre portioner. Så jäkla enkelt.
Plus att du vänjer dig på några dagar när magsäcken dragit ihop sig lite.

8. Våga skippa alkoholen ett par veckor
Kolla, här hade jag utan problem kunnat dragit till med ‘skippa alkoholen en månad’ men hur kul är egentligen det? Det är faktiskt väldigt roligt. Du kommer själv märka efter två veckor hur bra kroppen mår och förmodligen är du tuff nog att direkt lägga på ytterligare två veckor.
Du kommer sova bättre utan den där kvällspilsnern, du kommer vakna piggare utan en efter-maten-jamare och helgerna blir betydligt mycket trevligare.
Till protokollet vill jag att det även tas att jag inte är någon nykterist. Jag har druckit någon form av alkohol varje dag under julen och skäms inte det minsta för det. Men februari blir vit månad. För att jag kan.

9. Ha god frukt hemma
Ni vet det där fruktfatet som alla föräldrar jämt envisades med när man var liten? Några trötta äpplen som garanterat var mjöliga, päron med jobbigt segt skal och tafatt inre, vindruvor som var mjuka och hade jobbiga kärnor och några clementiner som var omöjliga att skala och när man väl fått av allt skal visade sig vara sura.
Alla hade dem.
Hur många åt frukten? Inte en enda.
Därför, ladda upp med ett riktigt bra fruktutbud som du blir ärligt sugen på. Kolla vad som är i säsong (just nu är ju citrusen absolut som bäst så riktigt fina apelsiner gör vem som helst lycklig) och ladda upp ordentligt. Mango kan man låta eftermogna hemma, bananer mättar OCH är gott, svenska äpplen är rena smaksensationerna, physalis är som konfekt, ananas är fantastiskt TV-godis och när man hittat sin favorit-päronsort glömmer man den aldrig.
Lär dig äta några frukter om dagen. Det ger fibrer, vitaminer och glädje. Du känner dig nyttig, din kropp känner sig nyttig och du ser nyttig ut.
Det låte som en sån vedervärdig klyscha från livshatare men faktum är att efter ett tag har man inga problem att skippa wienerbrödet på jobbfikat och istället kasta sig över ett superkrispigt äpple.

10. Gör matlådor
Jag skiter ärligt talat i om du tar med dig stuvade makaroner och falukorv till jobbet bara du tar med dig mat hemifrån. Då slipper du de dyra kaloribomberna som serveras på merparten av landets lunchrestauranger.
En låda för det som ska värmas och en låda för sallad. Eller köp en bentolåda. Man måste inte ha ägg formade som Pikachu eller riskuddar som ser ut som pandor. Däremot så öppnar det för möjligheten att ta med lite varierad kost utan att de blandas samman till en osmaklig röra.
Du kommer få rester hemma. Ta med som lunchlåda.
Du kommer börja laga morgondagens middag kvällen innan för att spara tid. Lägg undan lite direkt till en lunchlåda och ta med senare i veckan.
Rota fram några Tupperwarelådor från frysen och ta med osedda. Har du tur är det en fantastisk boeuf.
Matlådor är den gyllene dörren till landet med bättre ekonomi och hälsosammare leverne.

Du vet att du kan hantera det här va? Känns det lite overkill? Välj ut ett par punkter då och börja med dem. Babysteps god dammit.

Har du egna bra tips? Skriv en kommentar.